Kentekenherkenning voor digitale handhaving milieu- & zero-emissie-zones

De camera die gebruikt wordt voor de handhaving van milieu- & zero-emissiezones maakt foto's van alle passerende voertuigen. Het algoritme in de software van de camera zet het kenteken op de foto om naar letters en cijfers. Deze technologie heet Automatic number-plate recognition (ANPR).

Laatst gewijzigd op 26 september 2025 om 8:10 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

2021-7

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Link naar publiekspagina

https://www.denhaag.nl/nl/verkeer-en-vervoer/privacyverklaring-zero-emissiezone/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Digitale handhaving door het scannen van kentekens. Op basis van voertuigsoort, emissieklasse en andere voertuiggegevens wordt vastgesteld of het voertuig voldoet aan de eisen uit het verkeersbesluit (controle op vervuilendheid). Vervolgens wordt gecontroleerd of er sprake is van een vrijstelling, ontheffing of overgangsregeling. Voertuigen die niet voldoen aan de eisen én waarvoor geen vrijstelling, ontheffing of overgangsregeling geldt, krijgen een boete toegestuurd door het Centraal Justitieel Incassobureau.

Afwegingen

Het is onuitvoerbaar om alle kentekens van voertuigen die de zero-emissie- en mileuzones inrijden “met de hand” te laten controleren door handhavers op straat. Daarom worden kentekencamera’s gebruikt voor de handhaving. Aan de randen van de aangewezen zone staan kentekencamera’s die elk passerend voertuig scannen. De kentekens worden door een computer vergeleken met referentielijsten om te zien of er voertuigen tussen zitten die vervuilend zijn.

Menselijke tussenkomst

Alle kentekens die door het algoritme als mogelijk overtredend (“suspect”) zijn aangemerkt, worden handmatig gecontroleerd voordat een boete wordt opgelegd. Dit gebeurt door twee personen onafhankelijk van elkaar. Het blurring-algoritme wordt pas geactiveerd nadat een menselijke beoordeling heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld bij het behandelen van een bezwaar. Zie voor uitleg over dit blurring-algoritme de toelichting bij Technische Werking. De uitkomst van het algoritme – het geblurde beeld – wordt vervolgens gecontroleerd door een medewerker voordat het naar de burger wordt gestuurd. Indien nodig kan de afbeelding handmatig worden aangepast of alsnog ongeschikt worden verklaard voor inzage.

Risicobeheer

Bij verkeersomleidingen of calamiteiten kunnen de camera’s tijdelijk worden uitgeschakeld om te voorkomen dat voertuigen ten onrechte worden geregistreerd. Als uitschakelen niet mogelijk is, vindt op basis van informatie van de politie (bijvoorbeeld een politiesepot) beoordeling plaats of een opgelegde sanctie moet worden ingetrokken.

Bij kentekens die door het algoritme als mogelijk overtredend (“suspect”) worden aangemerkt, wordt door het systeem automatisch een betrouwbaarheidspercentage toegekend van 1% of 99%. Dit percentage geeft aan hoe zeker het systeem is van de vastgestelde overtreding. Bij een percentage van 1% wordt altijd extra handmatige controle uitgevoerd door een BOA, waarbij zorgvuldig wordt gekeken of het kenteken overeenkomt met de gemaakte foto en de vastgestelde overtreding.

Wettelijke basis

In de Wegenverkeerswet staat dat de gemeente een verbod mag instellen. Het verbod moet bij Verkeersbesluit worden vastgesteld en volgen uit het Reglement voor Verkeersregels en Verkeerstekens. Dat wil zeggen dat je zonder ontheffing of vrijstelling niet in een milieuzone of zero-emissiezone mag rijden.

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

De volgende gegevens worden verzameld: kentekens, beeldmateriaal van voertuigen, en informatie over datum, tijd en locatie van de opname. Deze gegevens worden afgeleid van de foto’s die door de ANPR-camera’s aan de randen van de aangewezen zones worden gemaakt. Voor het controleren op vrijstellingen wordt gebruik gemaakt van het RDW register voertuigen (voertuigcategorie, emissieklasse, bijzonderheidscodes, etc.). Voor het controleren op ontheffingen wordt gebruik gemaakt van het Nationaal Parkeer Register, waar de ontheffingen in worden opgenomen.

Technische werking

In sommige gevallen wordt een tweede algoritme gebruikt, specifiek voor privacybescherming. Dit algoritme detecteert gezichten en maakt deze onherkenbaar door middel van automatische blurring. Dit proces wordt alleen geactiveerd indien een burger bezwaar maakt tegen een naheffing en/of inzage vraagt in de beeldopname. De blurring-functionaliteit is een aparte softwaretoepassing en staat zowel procesmatig als technisch los van het kentekenherkenningsalgoritme. De gezichtsherkenning en blurring maken mogelijk gebruik van neurale netwerken, en extra documentatie kan indien nodig worden toegevoegd.

Leverancier

Connection Systems, onderaannemer Sigmax.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Automatic Number Plate Recognition camera's (ANPR) op vier verschillende plaatsen registreren kentekens van passerende motorvoertuigen. Het algoritme controleert of een ontheffing is verleend en bepaalt of foto's ter beoordeling worden aangeboden in het handhaafsysteem.  

    Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 6:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente gebruikt ANPR-camera’s (automatic number plate recognition) om te controleren of voertuigen een bepaald gebied (Zero Emissie Zone) in mogen. De camera leest het kenteken; een algoritme controleert of toegang is toegestaan. Wanneer dit niet het geval is wordt een foto naar het handhaafsysteem aangeboden, waar een BOA beoordeelt of een boete of waarschuwing zal worden uitgeschreven.

    Laatst gewijzigd op 3 september 2025 om 11:39 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente controleert met behulp van ANPR-camera’s (automatic number plate recognition) of voertuigen een bepaald gebied (Autoluwe Binnenstad) in mogen. De camera leest het kenteken; een algoritme controleert of toegang is toegestaan. Wanneer dit niet het geval is wordt een foto naar het handhaafsysteem aangeboden, waar een BOA beoordeelt of een boete of waarschuwing zal worden uitgeschreven.

    Laatst gewijzigd op 14 juli 2025 om 11:41 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente controleert met behulp van ANPR-camera’s (automatic number plate recognition) of voertuigen een bepaald gebied (Autoluwe Binnenstad) in mogen. De camera leest het kenteken; een algoritme controleert of toegang is toegestaan. Wanneer dit niet het geval is wordt een foto naar het handhaafsysteem aangeboden, waar een BOA beoordeelt of een boete of waarschuwing zal worden uitgeschreven.

    Laatst gewijzigd op 3 september 2025 om 11:39 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente controleert met behulp van ANPR-camera’s (automatic number plate recognition) of voertuigen een bepaald gebied (Autoluwe Binnenstad) in mogen. De camera leest het kenteken; een algoritme controleert of toegang is toegestaan. Wanneer dit niet het geval is wordt een foto naar het handhaafsysteem aangeboden, waar een BOA beoordeelt of een boete of waarschuwing zal worden uitgeschreven.

    Laatst gewijzigd op 31 juli 2025 om 7:56 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik